Законодавче регулювання поняття «критичного імпорту» станом на 07.04.2022 року
13.04.2022
Оксана Гуровська, юрисконсульт УЦСБ, підготувала основні пояснення поняття "критичного імпорту" з посиланнями на законодавчі акти та теоретичною базою
Основні нормативні акти:
- Закон України "Про валюту і валютні операції"
- Закон України "Про оборону України"
- Закон України "Про правовий режим воєнного стану"
- Закон України "Про зовнішньоекономічну діяльність"
- Закон України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні"
- Указ Президента України від 24 лютого 2022 року № 64 "Про введення воєнного стану в Україні" Про введення воєнного стану ... | від 24.02.2022 № 64/2022 (rada.gov.ua)
- Постанова Правління Національного банку України від 24 лютого 2022 року № 18 "Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану".
- Постанова Кабінету Міністрів України від 24.02.2022 № 153 "Про перелік товарів критичного імпорту"
- Постанова Кабінету Міністрів України від 16.03.2022 № 289 "Про деякі питання товарів критичного імпорту"
Про валюту і валютні операції | від 21.06.2018 № 2473-VIII (rada.gov.ua)
Про оборону України | від 06.12.1991 № 1932-XII (rada.gov.ua)
Про правовий режим воєнного... | від 12.05.2015 № 389-VIII (rada.gov.ua)
Про зовнішньоекономічну діял... | від 16.04.1991 № 959-XII (rada.gov.ua)
Про введення воєнного стану ... | від 24.02.2022 № 64/2022 (rada.gov.ua)
Про роботу банківської системи в ... | від 24.02.2022 № 18 (rada.gov.ua))
Про перелік товарів критичного і... | від 24.02.2022 № 153 (rada.gov.ua)
Деякі питання товарів критичного... | від 16.03.2022 № 289 (rada.gov.ua)
Перш за все зазначу, що наразі юридичного визначення поняття «критичного імпорту» поки не існує, однак його практичне значення полягає у тому, що з 24 лютого 2022 року банкам, за загальним правилом, забороняється здійснювати транскордонні перекази валютних цінностей, за винятком окремих операцій.
Одним із таких винятків — є здійснення імпортних операцій резидентів з купівлі товарів критичного імпорту. Іншими словами, з метою оплати товарів критичного імпорту дозволено купити та переслати за кордон іноземну валюту.
Це закріплено на законодавчому рівні Постановою Правління Національного банку України від 24 лютого 2022 року № 18 "Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану".
Даною Постановою запроваджено особливий порядок купівлі іноземної валюти в Україні, зокрема дозволено здійснювати купівлю іноземної валюти для проведення мобілізаційних та інших заходів (потреб), визначених законами України, що регулюють відносини у сферах забезпечення національної безпеки та оборони, та для транскордонних переказів з метою оплати товарів критичного імпорту.
Поняття “критичного імпорту” введено у практику та закріплене у вигляді Переліку товарів критичного імпорту, який затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2022 № 153 «Про перелік товарів критичного імпорту».
Слід зауважити, що даний перелік постійно оновлюється, адже Національний банк України та Кабінет Міністрів України, з метою забезпечення стабільного функціонування економіки та оперативного реагування на потреби економіки в умовах воєнного стану, створення належних умов для оперативного фінансування потреб держави для забезпечення національної безпеки та оборони, всебічної підтримки Збройних Сил України постійно актуалізує з урахуванням зміни ситуації та нагальних потреб, перелік товарів критичного імпорту.
Хочу звернути увагу, що згідно із законом "Про зовнішньоекономічну діяльність" товар – це будь-яка продукція, послуги, роботи, права інтелектуальної власності та інші немайнові права, призначені для продажу (оплатної передачі) і будь-який такий товар після аналізу згідно з відповідною процедурою може бути віднесено до товару критичного імпорту.
Для забезпечення належних умов для здійснення купівлі іноземної валюти та переказів за операціями з купівлі товарів критичного імпорту банками налагоджена спільна постійна робота з клієнтами. Зокрема, банки регулярно інформують клієнтів про актуальний перелік товарів критичного імпорту та аналізують імпортні операції на предмет відповідності товарів, що купуються, критеріям, наведеним у згаданому вище переліку.
Тобто доповнити перелік товарів критичного імпорту більш ніж реально, головне – аби зацікавлена в цьому особа (підприємство, установа, організація) мала аргументацію, яка наразі більше враховує загальнодержавне благо та інтереси нормального функціонування економіки під час воєнного стану.
Особливо, починаючи з 16.02.2022 року аргументувати необхідність розширення товарів критичного імпорту стало дещо легше – Кабінет Міністрів України встановив перелік критеріїв визначення товарів критичного імпорту в умовах воєнного стану (згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 16.03.2022 № 289 «Про деякі питання товарів критичного імпорту».
Такі критерії поділені на чотири підгрупи:
- сектор енергетики
- сектор безпеки та оборони
- забезпечення життєдіяльності населення
- забезпечення функціонування виробничих підприємств.
Отже, для сектору енергетики встановлено такі критерії:
- товар є необхідним для забезпечення енергетичними ресурсами (нафтопродукти, нафта, газ, електроенергія, вугілля)
- товар є необхідним для забезпечення енергетичної безпеки України (функціонування атомних електростанцій, електромереж, диспетчеризація).
Сектор безпеки та оборони може поповнитися товарами критичного імпорту за умови, якщо:
- товар є необхідним для задоволення потреб Збройних Сил, інших збройних формувань, Міноборони
- товар є сировиною або засобом виробництва для виконання мобілізаційних завдань (замовлень).
Найбільш широкі критерії встановлені для продукції, яка призначена забезпечувати життєдіяльність населення, а саме:
- товар належить до дефіцитних продовольчих товарів, недостатність яких може призвести до гуманітарної та продовольчої кризи
- товар є складовою виробничого циклу критичних продовольчих товарів
- товар є первинною або гуртовою упаковкою продовольчих товарів
- товар є необхідним для здійснення заходів з безперебійного функціонування транспорту, зокрема паливо та мастильні матеріали, електроенергія, медикаменти, проведення першочергових аварійно-відновних робіт
- товар належить до лікарських засобів, імунобіологічних препаратів (вакцин), медичних виробів, допоміжних засобів до них, медичного обладнання.
Для групи товарів, що забезпечують функціонування виробничих підприємств встановлені наступні критерії:
- товар має бути сировиною або складовою виробничого циклу українських підприємств, без яких неможливо виробити готову продукцію, що постачається для внутрішнього ринку або на експорт.
Особам, які зацікавлені у розширенні товарів критичного імпорту товарними позиціями, що підпадають під один або декілька наведених вище критеріїв, потрібно звернутися із відповідною заявою довільної форми до Міністерства економіки України.
Головне у такій заяві – це аргументація, чому внесення додаткового коду УКТ ЗЕД потрібне для економіки України в умовах воєнного часу і чому відповідні потреби неможливо задовольнити на внутрішньому ринку.
Для того, щоб оперативно реагувати на виклики сьогоднішнього часу, Рада бізнес-омбудсмена запустила #Helpline для українських підприємців — лінію підтримки бізнесу. Можна перейти за даним посиланням https://boi.org.ua/publications/news/1473-rbo-timchasovo-ne-otrimuvatime-skargi-natomist-zapracyuvav-helpline/ і заповнивши певну форму, в тому числі, і ініціювати розширення переліку товарів критичного імпорту.
Наразі більша частина питань, які надходять через цей канал зв'язку, стосується необхідності розширення переліку товарів критичного імпорту.
Також, хочу звернути увагу, що було б доречно на законодавчому рівні передбачити можливість і виключення певної групи товарів з переліку товарів критичного імпорту у разі зміни потреб функціонування економіки під час воєнного стану. На мій погляд, процедура має бути також як і включення зазначеної категорії товарів, а саме через Мінекономіки та лінію підтримки бізнесу Ради бізнес омбудсмена.